پسته داریس
خانه / پسته فندقی / قیمت پسته فندقی و انواع پسته فندقی در بازار

قیمت پسته فندقی و انواع پسته فندقی در بازار

قیمت پسته فندقی در بازار به نسبت بسیاری از ارقام دیگر مقرون به صرفه تر می باشد و این موضوع در کنار کیفیت بالای این محصول سبب شده افراد زیادی به دنبال خرید پسته فندقی باشند. در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های پی در پی، میزان تولید این محصول تا حدودی کاهش پیدا کرده است. این موضوع منجر به افزایش قیمت پسته فندقی شده است. به همین دلیل در سال های اخیرحجم صادرات پسته فندقی افزایش یافته است. قیمت پسته فندقی بر اساس قیمت جهانی پسته تعیین می شود و نوسانات ارزی به صورت مستقیم بر روی قیمت پسته فندقی در بازارهای داخلی نیز تاثیر دارد.

 قیمت پسته فندقی در بازار

قیمت پسته فندقی باتوجه به کیفیت، رنگ مغز آن، رنگ پوسته ، سایز پسته، درصد پسته های دهان بست، میزان درصد پوکی پسته و غیره در بازار عرضه و تعیین می شود. دو عامل، عرضه و تقاضا نیز تاثیر بسزایی بر روی قیمت پسته فندقی در بازار دارد. در صورتی که عرضه این محصول کمتر از تقاضا برای خرید باشد، قیمت پسته فندقی در بازار به صورت لحظه ای افزایش پیدا می کند.

پسته فندقی؛ پسته ای ریز و مقرون به صرفه

پسته فندقی یک پسته محبوب در استان کرمان است، به صورتی که 55 تا 60 درصد باغات پسته این استان را تشکیل می دهد. پسته فندقی نسبت به سایر ارقام پسته دارای اندازه کوچکتر و ریزتری می باشد. این پسته به خاطر ظاهر ریز و فندق مانندی که دارد، به پسته فندقی شهرت یافته است.

ویژگی های ظاهری پسته فندقی

مغز پسته فندقی سبز رنگ بوده و رنگ پوسته رویی آن قرمز و بنفش رنگ می باشد. معمولا سایز پسته های فندقی موجود در بازار مابین 1 تا 1.8 سانتی متر است. رنگ پوسته اصلی استخوانی  می باشد، دقت داشته باشید که هرچه رنگ این پوسته روشن تر باشد، نشان دهنده کیفیت بیشتر می باشد که این موضوع بر روی قیمت پسته فندقی نیز به صورت مستقیم تاثیر دارد.

ویژگی های پسته فندوقی

پسته فندقی دارای یک مغز گرد و کوچک با پوسته ریز است. پسته فندقی یکی از معروف ترین انواع پسته محسوب می شود. این نوع پسته که به پسته گرد نیز معروف است، تجاری ترین پسته در بین انواع پسته ایران است. این نوع پسته که در مزارع وسیع ایران رشد می کند، اوایل شهریور ماه برداشت می شود. مغز پسته فندقی سبز رنگ بوده و رنگ پوسته رویی آن قرمز و بنفش رنگ می باشد. معمولا سایز پسته های فندقی موجود در بازار مابین 1 تا 1.8 سانتی متر است. رنگ پوسته اصلی استخوانی می باشد، دقت داشته باشید که هرچه رنگ این پوسته روشن تر باشد، نشان دهنده کیفیت بیشتر می باشد که این موضوع بر روی قیمت پسته فندقی نیز به صورت مستقیم تاثیر دارد. پسته فندقی یکی از ریزترین مغزها را نسبت به سایر انواع پسته دارد. بنابراین بیشترین حجم را بین انواع پسته ایران دارد. پسته فندقی را بر اساس اندازه آن در دسته بندی های زیر تقسیم می کنیم: 26-28/ 28-30/ 30-32

موارد استفاده از پسته فندقی

مغز خوشمزه، شکل کروی و گرد آن از مهم ترین خصوصیات این محصول است که برای تزیین انواع شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. به علت مقرون به صرفه بودن به نسبت انواع پسته، برای تهیه شیرینی هایی مانند مسقطی، گز و در صنعت بستنی سازی نیز کاربرد دارد.

صادرات پسته فندقی

صادرات این نوع پسته معمولا برای کشورهایی که با تناژ بالا خریداری می کنند مانند چین و روسیه، پسته خندان فندقی و پسته آبخندان فندقی به صورت مخلوط صادر می شود اما برای کشورهایی که کیفیت محصول برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار است مانند کشورهای آلمان، استرالیا و فرانسه و …، پسته فندقی به صورت خندان صادر می شود. به پسته خندان شده به صورت مکانیکی و مصنوعی، پسته فندقی آب خندان گفته می شود.